GÜNDEM
Böyle Çıkarsa
Ölü Doğar
Son tasarı metni, üretici birlikleri yasasının baştan
beri çıkmasını arzulayan ve hükümetlerle son derece yakın ilişkisi
olan (7) sözde “Sivil Toplum Örgütleri”nin profesyonel yöneticileri
ile alt komisyonun diğer örgütleri dikkate almadan ve bir emirvaki
ile yapılan toplantı sonucu ortaya çıkardıkları ve adına Mutabakat
Metni dedikleri metnin, ruhuna hiç dokunmadan çok ufak değişikliklerle
ortaya çıkardıkları bir ketindir. Alt komisyon toplantısı esnasında
yaptığımız tüm itiraz ve görüş farklılıkları maalesef hiç dikkate
alınmamıştır.
Bu tasarı bu şekilde çıktığı takdirde tamamen ölü doğacaktır.
Uygulaması mümkün olmayan bir tasarıdır.
İtirazlarımız aşağıdaki gibidir:
1-Amaç ve kapsam içinde yer alan:….kendi mülkiyetine almamak kaydıyla
pazara geçerli norm ve standartlara uygun ürün sevketmek…
Ticaret yapmasını arzuladığımız bu birliklere, ticaret yapmadan
nasıl pazara sevk görevini verebiliriz. Anlamak mümkün değil.
Üretici fiilen satış yapmayacak olan bir kuruluşa, diğer alıcılar
varken nasıl güvenip ve riske girerek malını teslim eder. Pazarlayamadığı
takdirde elde kalan malı kim alacaktır, sorumluluk kime ait olacaktır.
2-Üyelik hem gönüllülük esasına dayandırılmış ve hem de ürettiği
malın belli bir oranının birlik vasıtasıyla pazarlanmasını taahhüt
etmesi istenmektedir. Hangi üretici ürettiği malın üzerinde satışa
yönelik kontrolü olmadan malını bir kurula teslim eder. Serbest
piyasa ekonomisinin hüküm sürdüğü bir ülkede bunu uygulamak mümkün
olmaz. Belki tekelci ve komünist ekonomilerde çalışması mümkündür.
3-Bu birliklerin üreticileri yönlendirici, ürün kalitesini yükseltici
ve eğitimci olması yönündeki görevlerine katılıyoruz. Ama pazarlama
veya pazar bulma görevlerine katılmıyoruz. Zira bu tabirler son
derece geniş sınırlı olmayan tabirlerdir. Satış yetkisi olmayan
bir birlik nasıl pazar bulur ve hangi alıcı böyle birliği ciddiye
alır. Ayrıca hangi üretici satış yetkisi olmayan birliğe malını
teslim eder. Satılmadığı takdirde .bu malları kim alır.
4-Görevleri sırasında yer alan 'çiftlik düzeyinde kayıt tutmak'
ibaresi üreticileri korkutacaktır.
5-Görevleri arasında bulunan ve tasarının ruhuna aykırı bulduğumuz
pazarlama hizmetleri için hizmet payı tespiti son derece gerçeklerden
uzaktır. Esasen pazarlama birliğin görevleri arasında yer almamalıdır.
6-Birlik personelinin atanması veya görevine son vermek, yönetim
kurulunca görevlendirilen profesyonel yönetici tarafından işlerin
seyrine ve başarı grafiğine bakılarak yapılması gerekeli bir işitir.
7-Birliğin gelirleri kesinlikle adını aldığı ürünün 'Tüm Ticaretinden'
yapılacak rüsum benzeri kesintilerden olmalıdır. Fatura ve müstahsil
makbuzu kanalıyla rüsum kesintisi yapılan her üretici birliklerin
tabii üyesi olmalıdır. Ayrıca, toplanması zaten sorun olan aidatların
ve giriş paylarının alınmasına gerek yoktur.
|