SEKTÖREL
Dünya
Pazarında Meyve Üretiminde Süreklilik ve İstikrarın Anlamı
Günümüzde tarım sektöründe başarı tarıma dayalı
sanayinin gelişimi ve üretici-ihracatçı-pazar üçgenindeki organizasyonun
pazar odaklı talepleri yerine getirecek şekliyle yapılması ile
sağlanabilir. Bu anlamda "tarımsal üretimde istikrar ve süreklilik"
pazarın üzerinde önemle durduğu, üretici ve tedarikçilerden bekler
hale geldiği konuların başında gelmektedir. Ülkemizden yapılan
yaş meyve ihracatımızın yaklaşık %50'lik bir kısmını oluşturan
kiraz ihracatımız ihracata yönelik üretim istikrarı ve süreklilik
bakımından ele alındığında dış pazarın bu yöndeki beklentisini
henüz tam anlamı ile karşılayabilir halde değildir. FAO (Food
and Agriculture Organization of The United Nations) kayıtlarına
göre 1998-2002 yılları arasında dünyanın en büyük kiraz ihracatçısı
olan ABD ile bu ülkeden sonra Avrupa'nın en büyük kiraz ihracatçısı
konumunda olan ülkemizin kiraz ihracat miktarları istikrar bakımından
değerlendiril-diğinde bu bakımdan ABD'nin gerisinde olduğumuz
görülmektedir (Tablo 1).
Tablo 1. 1998-2002 Yılları ABD-Türkiye Kiraz İhracat Miktarları
ve 1998 Yılına Göre İhracat Artış Oranları.
İstatistiklere göre ülkemizin yıllık kiraz üretiminin 200-250
bin ton düzeyinde olduğu rapor edilmektedir. 0900 Kiraz çeşidi,
kaliteli, sofralık, taze tüketime yönelik ihraç kirazımızın üretimi
ise yıllara göre 50-70 bin ton düzeyinde gerçekleşmektedir. Ülkemizde
yetiştirilen tüm kiraz çeşitleri göz önünde bulundurulduğu zaman
üretim miktarı yüksek olabilir. Ancak ihraç edilebilecek nitelikteki
kiraz üretim miktarı 50-70 bin ton düzeyi ile çok yetersiz ve
ihracatımız için sınırlayıcıdır. Dış pazar talebi doğrultusunda
0900 Ziraat ve yakın gelecekte erkenci ve geççi kiraz çeşitleri
ile bodur ve yarı bodur anaçlara üzerinde üretilen fidanlarla
üretim artışını tesis ederek ihracatımızı desteklemek çok önemli
bir noktadır.
Konu pazarda süreklilik bakımından değerlen-dirildiğinde ülkemiz
şu an için pazarda 45-60 günlük bir varlık gösterebilirken ABD'de
durum 90-120 gün arasında değişmektedir. Pazarda var olan ve her
geçen yıl bir artış trendi gösteren kiraz meyvesine olan talebi
karşılamak, toprak, iklim ve su gibi tarımsal üretimin vazgeçilmezleri
bakımından önemli avantajlara sahip olan ülkemizin bu potansiyelini
doğru ve modern metodlarla harekete geçirmek ile mümkün olabilecektir.
Üstün kalite özellikleri ile kendini dış pazarlarda kabul ettirmiş
olan 0900 Ziraat kiraz çeşidimizin üretiminin, farklı ekolojik
koşullara sahip olan ülkemiz coğrafyasında planlı ve programlı
bir biçimde yaygınlaştırılması ve bu şekilde üretim sezonunun
uzatılarak sürekliliğin sağlanması gerekmektedir.
Doğru ve modern tarım tekniklerinin kullanıl-masına ilaveten günümüz
dünya meyveci-liğinde kabul edilmiş olan ve son 30-40 yıllık süreçte
yaygın bir biçimde kullanılan bodur ve yarı bodur anaçlarla sık
dikim sistemleri sayesinde üretimde verimlilik, istikrar ve süreklilik
kalite gelişiminin de sağlanması ile en kısa sürede somutlaştırılarak
dünya pazarına hakim bir yapı oluşturmak kaçınılmazdır.
Tüm bu faktörleri göz önünde bulundurarak kısa, orta ve uzun vade
stratejilerini geliştiren Alara Tarım Ürünleri San. Tic. A.Ş.
2003 yılında ürettiği 1 milyon ve 2004 yılı için üretmekte olduğu
1.5 milyon meyve fidanını bu strateji-lerden hareketle geliştirilen
üretici bahçe tesis projelerine yansıtmayı hedeflemektedir. Türkiye'nin
8 farklı bölgesinde oluşturulan 4000 da büyüklüğündeki Alara bahçelerinde
yürütülen Ar-Ge çalışmaları sonuçlandığında üstün performansları
belirlenen erkenci ve geççi kiraz çeşitlerinin bodur ve yarı bodur
anaçlar üzerindeki fidanlarının da kiraz üretim sistemine dahil
olması ile ülkemiz kiraz yetiştiriciliğinde önemli bir aşama katedilerek
üretim sezonunun 90-100 güne çıkarılması mümkün olacaktır. Türk
kirazının pazardaki imajını ve gücünü desteklemek amacı ile Güney
Yarımkürede yaz aylarının yaşandığı Kasım-Şubat dönemi içerisinde
kiraz üretim projesi geliştiren ve 350 da büyüklüğündeki bir kiraz
bahçesine sahip olan Alara yeni bahçe tesisleri ile bu dönemdeki
kiraz üretimini geliştirmektedir. Bu günlerde Arjantin'den "Rio
Alara" markası ile ihraç edilen Alara kirazları AB süper
market raflarında yer almakta ve Avrupalı tüketiciler tarafından
büyük bir beğeni ile tüketilmektedir.
|
SEKTÖREL
>>
Tarım
ve gıda paneli sonuç raporu-2
>>
TUSİAD
tarım kurulu raporu
>>
Dünya pazarında meyve üretiminde süreklilik ve istikrarın anlamı
>>
Çanakkale'de siklamen yetiştiriciliği
>>
Deveci armudu
>>
Fruit Logistica fuarı
>>
İpek böcekçiliği
>>
İş Bankası zeytin pazarına ağırlığını koydu

ANA
SAYFAYA DÖN


|