SEKTÖREL
Üretici
Örgütleri
Genel çerçeve
Meyve ve sebze ortak piyasa düzeni kapsamındaki üretici örgütleri,
2200/96 sayılı temel tüzüğün II. Başlığı altında 11-18. maddeler
arasında düzenlenmektedir.
Buna göre, üretici örgütleri, üretim, hasat, depolama, paketleme
ve ürünlerini pazarlama konularında birlikte hareket eden üreticilerden
oluşan, gönüllülük esasına dayalı olarak kurulmuş ve ilgili Üye
Devlet tarafından tanınmış olan tüzel kişilerdir.
Amaçları
Üretimin talebe göre ayarlanması ve planlanmasını sağlamak
Üyeleri tarafından üretilen ürünlerin pazarda yer almasını sağlamak
Üretim maliyetlerini azaltmak ve üretici fiyatlarında istikrarı
sağlamak
Özellikle su, toprak ve peyzaj kalitesini koruyacak ve biyoçeşitliliği
muhafaza edecek üretim uygulamalarının, üretim tekniklerinin ve
çevreyle dost atık yönetimi uygulamalarının yaygınlaştırılmasını
sağlamak
Kategoriler
Uzmanlaşmış üretici örgütleri
Uzmanlaşmış üretici örgütleri, eski rejim kapsamında tanınmış
olan üretici örgütleridir.
Bu örgütler, sadece belirli ürünler bakımından tanıma almışlardır
ve üyeleri tarafından üretilen ürünler içinde sadece tanıma aldıkları
ürünleri pazarlayabilirler.
Uzmanlaşmış bir üretici örgütü, tanınmanın verildiği ürünler listesindeki
bir ürünü çıkarabilir, ancak listeye yeni bir ürün ekleyemez.
Bunu yapmanın tek yolu, uzmanlaşmış üretici örgütünün, genel üretici
örgütü olarak tanınmak için başvurmasıdır.
Tanınma statüsü değiştirildiği takdirde eski statüye dönmek mümkün
değildir.
Kategoriler - II
Genel Üretici Örgütleri
ilk kez tanıma talep eden ya da uzmanlaşmış üretici örgütü olarak
belirli haklara sahip olabilmek için aşağıdaki yedi temel kategoriden
birinde genel üretici örgütü olarak tanınması gereken örgütlerdir.
Meyve ve sebze
Meyve
Sebze
İşlemeye yönelik ürünler
Narenciye
Sert kabuklular
Mantar
Üyelerin yükümlülükleri
Üretim bildirimi, üretimin kendisi, pazarlama ve çevrenin korunmasına
ilişkin olarak üretici örgütünün kabul ettiği kuralları uygulamak
Sayılan üretici örgütlerinden yalnızca birine üye olmak
Üretiminin tamamını üretici örgütü kanalıyla pazarlamak
üretici örgütü tarafından istatistiki amaçlarla, özellikle üretim
alanları, hasat edilen miktar, verim ve doğrudan satışlar konusunda
talep edilen bilgileri sağlamak.
İstisnalar
Üreticiler; üye oldukları üretici örgütünün izin vermesi ve üretici
örgütünün getirdiği koşullara uygun olması durumunda,
genel meyve ve sebze üretici örgütlerinden birine üye olmaları
halinde üretimlerinin % 25'inden fazlası ve uzmanlaşmış bir üretici
örgütüne üye olmaları halinde üretimlerinin % 20'sinden fazlası
olmamak kaydıyla, kendi işletmelerinden, tüketim amaçlı olarak
tüketiciye doğrudan satış yapabilirler;
kendi üretici örgütleri tarafında pazarlanabilen miktara göre
marjinal kalan miktarlardaki ürünlerini kendi üretici örgütleri
tarafından uygun görülen başka bir üretici örgütü kanalıyla ya
da kendileri pazarlayabilirler;
özelliği gereği, normalde üretici örgütünün ticari faaliyetleri
kapsamına girmeyen ürünlerini kendi üretici örgütleri tarafından
uygun görülen diğer bir üretici örgütü vasıtasıyla pazarlayabilirler.
Üretici örgütlerinin tanınması
Bir üretici örgütünün, ortak piyasa düzeni içinde yer alması ve
Topluluk ile Üye Devletlerin sağladığı imkanlardan yararlanması
için, ilgili Üye Devletten tanıma alması gereklidir.
Üretici örgütlerinin tanınmasına ilişkin detaylı kurallar 412/97
sayılı Komisyon Tüzüğü'nde belirlenmiş ve sözkonusu tüzüğün I
ve II Sayılı Eklerinde, narenciye ürünleri üretici örgütleri ve
bunlar dışındaki üretici örgütleri için tanınma kriterleri belirlenmiştir.
Tanınma kriterleri
minimum üye sayısına ve minimum pazarlanabilir üretim hacmine
sahip olmak,
faaliyetlerini süre ve etkinlik açısından düzgün olarak yerine
getirebileceklerini açıkça ispatlamak
çevreyle dost üretim uygulamalarının kullanımında, üyelerinin
etkin bir şekilde teknik yardım almasını sağlamak
üye üreticilere, ürünlerini depolama, paketleme ve pazarlamaları
için teknik araçlar sağlamak ve üyelerin faaliyetlerinin ticari
açıdan ve bütçe bakımından düzgün bir biçimde yerine getirilmesini
temin etmek
Üretim hacmi-diğer alternatif
Üye Devletler, belirlenen minimum üretim miktarları yerine, örgüte
üye üreticilerin bulunduğu ekonomik bölgenin ortalama toplam üretimini
esas alarak, bir üretici örgütünün pazarlanabilir üretim miktarını
yüzdesel olarak da belirleyebilirler.
Bu oran % 15'ten düşük olamaz.
Bu gibi durumlarda, minimum üretici sayısı, meyve ve sebze, meyve,
sebze ve işleme amacına yönelik ürünler kategorilerinde kurulmuş
olan üretici örgütleri için 20,
sert kabuklu meyveler ve mantar kategorilerinde kurulmuş olan
üretici örgütleri ile uzmanlaşmış üretici örgütleri için 5 olacaktır.
Tanınma prosedürü
Üretici örgütleri tarafından tanıma için yapılan başvurularda,
hangi ürün kategorisi için tanıma istendiği belirtilmelidir.
Üye Devletler; gerekli tüm belgelerle birlikte başvuru yapılmasını
izleyen 3 ay içinde;
bir üretici örgütüne tanıma verip vermeyeceklerine karar vermek,
düzenli aralıklarla üretici örgütlerinin tanımanın koşullarına
uyup uymadığını kontrol etmek,
koşullara uymamaları durumunda ceza uygulamak ve gerekli olduğu
takdirde, tanımayı geri almakla yükümlüdür.
Komisyon, yürüttüğü denetimler ışığında, gerekli olduğu takdirde,
Üye Devletleri verdikleri tanımayı geri almaya davet etme yetkisine
sahiptir.
Ön tanıma
Tanıma koşullarını henüz yerine getiremeyen yeni üretici örgütleri
ile 1035/72 sayılı eski tüzük kapsamında kurulmuş olan örgütler
için, 2200/96 sayılı tüzüğün yürürlüğe giriş tarihinden itibaren
5 yıldan uzun olmayan ve tanıma koşullarını yerine getirecekleri
bir geçiş dönemine izin verilebilmektedir.
Ön tanıma-kriterler
Üretici örgütlerinin, ön tanımadan yararlanmaya hak kazanmak için,
ilgili Üye Devlete aşamalı bir tanınma planı (tanınmaya yönelik
bir eylem planı) sunması ve taslak tanınma planının en azından
aşağıdaki konuları kapsayan bölümler içermesi gerekmektedir:
planın süresi,
üyeler, üretim, pazarlama ve altyapı ile ilgili tüm detaylarla
birlikte, özellikle üye üreticilerin sayısı bakımından başlangıçtaki
durumun tarifi,
planın hedefleri,
planın her bir yılı için üretim planlaması, satış stratejisi,
pazarlama zincirinin geliştirilmesi ve ürün kalitesinin artırılmasına
yönelik önlemler ve planın hedeflerine ulaşmada kullanılacak araçlar
ve kar-zarar analizi,
2200/96 ve 412/97 sayılı tüzüklerin gereklerini yerine getirmek
için, en geç tanınma planının tamamlanmasına kadar alınacak önlemler.
Ön tanıma prosedürü
Eylem planının sunulmasını takiben, yetkili ulusal makamların,
planda yer alan bilgilerin doğruluğunu, planın mali tutarlılığını
ve yatırım planındaki tahminlerin gerçekçiliğini inceledikten
sonra üç ay içinde karar vermesi gerekmektedir. Üretici örgütüne
ve Komisyon'a bildirilmesi gereken bu karar, kabul, değişiklik
isteme ya da red şeklinde olabilir.
Eylem planının kabul edilmesi ile birlikte, tanıma almak isteyen
üretici örgütleri için 5 yıllık bir geçiş dönemi başlamakta ve
bunun bir "ön tanıma" teşkil ettiği kabul edilmektedir.
Bununla birlikte, 5 yıllık geçiş döneminin tamamlanması bir koşul
olmayıp, üretici örgütü, tanıma ile ilgili gereklilikleri yerine
getirdiği herhangi bir zamanda tanıma almak için başvuruda bulunabilir.
Ön tanıma-İmkanlar
Ön tanıma tarihini izleyen 4 yıl boyunca, Üye Devletler, üretici
örgütlerine;
Oluşumlarını teşvik etmek ve idari faaliyetlerini kolaylaştırmak
için,
Tanıma elde etmek için gereken yatırımların bir kısmını karşılamak
için
Tanınma planının oluşturulması amacıyla doğrudan ya da kredi kurumları
vasıtasıyla özel krediler biçiminde yardım verebilir.
Bu yardım, Topluluk tarafından Üye Devlete geri ödenir.
İşletme fonu
Üretici örgütüne ait ayrı bir hesapta tutulan bir fondur.
Üye aidatları ve Topluluk yardımlarından oluşur.
Üye aidatları, üretici örgütü kanalıyla pazarlanan üretimin miktarı
ve değeri baz alınarak hesaplanır.
Topluluk yardımları ise, işletme programları, eylem planları ve
üretici örgütleri tarafından yapılan geri çekmeler için verilmektedir.
İşletme fonu kullanım yerleri
onaylanmış işletme programlarındaki harcama kalemleri
üretici örgütü geri çekmeleri
üretici örgütü tarafından sunulan ve geçiş döneminden yararlanmak
üzere hazırlanan bir eylem planının tamamen ya da kısmen finansmanı
İşletme fonu geri çekmelerin finansmanı
İşletme fonunun pazardan geri çekmelerin finansmanı kullanılmasına,
ancak bir işletme programının yetkili ulusal makamlarca onaylanması
halinde izin verilir. Ancak, iki durumda bu uygulamaya gidilebilir:
Yürürlükteki standartlara uygun olan ve temel tüzükte Topluluk
geri çekme telafisinden yararlanabilecek ürünler listesinde yer
almayan ürünlerin pazardan geri çekme telafileri,
Halihazırda telafiden yararlanan ürünler için, Topluluk geri çekme
telafisine ek bir ödeme yapılması.
|
SEKTÖREL
>>
Dünya
pazarında Türk narenciyesi
>>
Turunçgil
sektörünün sorunları
>>
Üretici örgütleri
>>
AB'de üretici birlikleri
>>
Gıda sanayinde hammadde sıkıntısı
>>
Gezici laboratuvarlar projesi
>>
Koyunculuk

ANA
SAYFAYA DÖN




İşletme fonutopluluk yardımı
Bir işletme fonu oluşturan üretici örgütlerine verilen mali yardım,
pazardan geri çekmelerin ve işletme programının finansmanı kapsamındaki
reel harcamaların % 50'si ile sınırlıdır.
Bununla birlikte, eğer bir işletme programı, uluslararası programlar
çerçevesinde değişik Üye Devletlerde faaliyet gösteren çeşitli
üretici örgütleri tarafından ya da sektöriçi programlara dahil
olan bir ya da daha fazla üretici örgütü tarafından sunulmuşsa,
bu oran % 60'a çıkmaktadır.
Her halükarda, mali yardım miktarı, her bir üretici örgütünün
pazarlanan üretiminin değerinin % 4,1'i ile sınırlıdır.
Üye Devletler, üretici örgütlerinin sayısının az olduğu Topluluk
bölgelerinde, usulüne göre yapılmış talepler üzerine, üretici
örgütlerine, üreticilerin yaptığı mali katkının yarısına eşit
miktarda bir ulusal mali yardım yapmaya yetkili kılınabilirler.
Bu yardım, işletme fonuna ek olarak verilmektedir.
İşletme programı
Üretici örgütleri tarafından sunulan ve programın başında ortaya
konulan belirli amaçları gerçekleştirmek için alınan bir dizi
önlemi uygulayarak, üretici örgütünün ve üye üreticilerin performansını
artırmayı amaçlayan 3 ila 5 yıllık bir çalışma planıdır.
İşletme programı
Amaçlar
ürün kalitesinin artırılması
ürünlerin ticari değerinin yükseltilmesi
tüketiciyi hedefleyen ürünlerin teşvik edilmesi
organik ürün hatlarının oluşturulması
entegre üretimin ya da çevreye saygılı diğer üretim metotlarının
teşvik edilmesi
geri çekmelerin azaltılması
İşletme programı finansmanı
işletme fonu tarafından finanse edilir
belirli tavanlara tabi olmak kaydıyla bu programlara Topluluk
yardımı da sağlanmaktadır. Topluluktan alınan bu yardım, Üye Devletin
yetkili makamları (genellikle Tarım Bakanlığı) tarafından ya doğrudan
üretici örgütüne vermekte ya da sonradan üretici örgütlerine dağıtılmak
üzere taşra teşkilatlarına aktarılmaktadır
İşletme programı onaylanması
programların işlerliğe konulabilmesi için yetkili ulusal makamlara
sunulması ve onlar tarafından kabul edilmesi gereklidir.
yetkili makamlar, programların sunuldukları yılın 15 Aralık tarihinde
ya da daha önceki bir tarihte karar vermek durumundadır.
yetkili ulusal makamlar; sunulan program kapsamındaki faaliyetlerin
ve giderlerin uygunluğunu, önerilen programların ekonomik tutarlılığını,
finansman planının tutarlılığını ve tahminlerin güvenilirliğini
inceleyerek bir karara varır.
üretici örgütlerine bildirilmesi gereken bu karar, kabul, değişiklik
isteme ya da red şeklinde olabilir.
Üretici örgütleri
Topluluk'taki Durum-ÜÖ Sayısı
Üye Devletler arasında, üretici örgütlerinin sayıları ve büyüklükleri
farklılık göstermektedir:
5 Üye Devlette (Belçika, Danimarka, Avusturya, Finlandiya, İsveç)
10'dan az üretici örgütü mevcutken, 4 Üye Devlette (Yunanistan,
İspanya, Fransa, İtalya) 100'den fazla üretici örgütü bulunmaktadır.
Üretici örgütleri Pazarlanan Üretim Miktarı
tüm meyve ve sebze üretiminin yaklaşık % 40'ı (yaklaşık değeri
12,5 milyar €), 1400 civarında üretici örgütü kanalıyla pazarlanmaktadır.
Üye Devletler arasındaki dağılıma bakıldığında,
Örneğin Belçika ve Hollanda'da tüm meyve ve sebze üretiminin yaklaşık
% 70'i üretici örgütleri kanalıyla pazarlanmaktadır.
Oysa, en önemli üç üretici olan İtalya, İspanya ve Fransa'da bu
oran çok daha düşüktür (sırasıyla % 27, % 50 ve % 55).
Üretici örgütleri ekonomik boyut
Üretici örgütleri aracılığıyla pazarlanan tüm üretimin önemli
bir kısmının, küçük bir grup üretici örgütünde yoğunlaştığı görülmektedir.
Sadece Belçika ve Hollanda'da üretici örgütleri 100 milyon €'ya
yakın ya da daha fazla üretim hacmine ve meyve ve sebzede % 70'ten
fazla pazar payına sahiptir.
Küçük ya da orta ölçekli üretici örgütlerine (5-20 milyon €) sahip
olan diğer Üye Devletlerin çoğunda, üretici örgütleri kanalıyla
pazarlanan üretim, toplam üretimin % 55'inden azdır.
Üretici örgütleri genel değerlendirme
1996 reformu, üretici örgütlerinin ekonomik büyüklüklerinde henüz
önemli ve geniş çaplı bir artış yaratmamıştır.
üretici örgütü tipleri arasındaki farklılıklar, üretici örgütlerinin
uzmanlaşmasını sağlama yönünde bir hareket yaratamamıştır. Dolayısıyla,
meyve ve sebze üretimi organizasyonunun hala zayıf olduğu söylenebilir.
Halen, üretici örgütleri, çok az bölgede toplam üretimin büyük
bir oranını kontrol etmekte ve bu örneklerde, üretici örgütleri
genellikle tatminkar bir ekonomik büyüklüğe ulaşmaktadır.
Üretici örgütleri, Üye Devletler Nasıl Değerlendiriyor?
üretici örgütlerine verilen yardımların daha sade bir şekilde
düzenlenmesi;
işletme fonları ve programlarının idaresinin iyileştirilmesi ve
işletme fonlarının kullanımı konusunda üretici örgütlerine daha
fazla esneklik tanınması;
bu fonların kırsal kalkınma programları kapsamında yapılamayan
yatırımları da içermesi;
işletme programları kapsamındaki önlemlerin onaylanması sözkonusu
olduğunda, üretici örgütleri ile ulusal makamlar arasındaki koordinasyonun
ve iletişimin iyileştirilmesi gerek
|