SEKTÖREL
Ar.
Gör. İlkay KUTLAR
Ank. Üni. Zir. Fak. Tar. Eko. Blm
Türkiye'de Kadınlara
Yönelik Tarımsal Yayım Çalışmalarının Değerlendirilmesi
Dünya genelinde yayım birimleri zaman ve kaynaklarının
yalnızca %5 gibi çok küçük bir bölümünü kadınlara ayırmaktadırlar.
Bu durum kadınların yayım hizmetlerinden yeterince yararlanamadıklarını
göstermektedir (Swanson ve ark., 1990). Oysaki kırsal alandaki
kadınlar tarımsal faaliyetlerde erkeklerle birlikte çalışmakta
ve onlar kadar rol, görev ve sorumluluk üstlenmektedir. Özellikle
son yıllarda erkek nüfusun tarım dışı alanlara yönelmesi, tarımda
kadının işlevini artırmıştır (Gülçubuk, 1999). 2000 yılı verilerine
göre, Türkiye'de iktisadi faaliyet kollarına göre kadınların %75.7'si,
erkeklerin ise %48.4'ü tarım sektöründe çalışmaktadır. Ayrıca
kırsal alanda işgücüne katılma oranı kadınlarda %39.7, erkeklerde
ise %77.2'dir (DİE, 2004). Bu veriler kadınların kırsal alandaki
yerini ve önemini göstermektedir. Bu nedenle tarımsal yayım çalışmalarında
bu verilerin dikkate alınması gerekmektedir.
Bu çalışmada, Türkiye'de kadınlara yönelik tarımsal yayım çalışmaları
belirli bir sistematik içinde (kamu ve sivil toplum örgütleri)
incelenmiştir. Bu kapsamda tamamlanmış ve devam eden projeler
ve kadınlara yönelik tarımsal yayım çalışmalarında karşılaşılan
sorunlar ve eksiklikler ortaya konulmuştur.
Türkiye'de Kadınlara Yönelik Tarımsal Yayım Çalışmaları
Ülkemizde yıllardan beri kırsal alan kadınına yönelik olarak yayım
çalışmaları yapılmasına rağmen bu çalışmaların içerikleri ev ekonomisi
ve el sanatları becerilerinin geliştirilmesinin ötesine geçememiştir.
Özellikle tarımsal üretim faaliyeti ile ilgili olarak doğrudan
kadınları hedefleyen birkaç pilot proje dışında tarımsal yayım
çalışması bulunmamaktadır (Özçatalbaş, 1995). Bu durum, tarım
teknolojisindeki yeniliklerin ancak eşler aracılığıyla kadınlara
ulaşmasına olanak tanımaktadır. Oysaki kadınların tarımsal üretim
faaliyetine katılımları dikkate alındığında erkekler kadar kadınlara
da tarımsal yayım hizmeti verilmesi gerektiği açıktır.
2000 yılı verilerine göre Türkiye'de kadınların %80,6'sı, erkeklerin
ise %93,9'u, okuma yazma bilmektedir (DİE,2004). Kırsal alanda
ise bu oran kadınlar aleyhine olmak üzere daha düşüktür. Bunun
için kırsal alanda yaşayan kadın nüfusun niteliklerini geliştirmek,
yeni beceriler kazandırmak ve çiftçilik etkinliklerini artırmak
için tarımsal yayım çalışmalarına gereksinim duyulmaktadır (Özçatalbaş,
1999).
Bu kapsamda Türkiye'de kırsal alan kadınlarına yönelik olarak
gerçekleştirilen ve kadınların doğrudan ya da dolaylı olarak istihdama
katılımını amaçlayan yayım çalışmaları iki grup altında toplanabilir:
1.Kamu Tarafından Yürütülen Çalışmalar
2.Sivil Toplum Örgütleri Tarafından Yürütülen Çalışmalar
Kamu Tarafından Yürütülen Yayım Çalışmaları
Kamu tarafından yürütülen tarımsal yayım çalışmaları Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı, Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları
Genel Müdürlüğü, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Üniversiteler ve
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülmektedir.
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın Çalışmaları
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı kamu kurumları içinde tarımsal üretimle
doğrudan ilgili Bakanlık durumundadır. 3161 sayılı kuruluş kanunu
ile kırsal alana götürülecek hizmetlerin projelendirilmesi, planlanması,
değerlendirilmesi ve uygulanması ile ilgili tüm çalışmalar bu
Bakanlığa verilmiştir. Bakanlığın kırsal kesime tarımsal eğitim
hizmeti götürme görevi ise “Çiftçi Eğitim ve Yayım Hizmetleri”
adı altında Teşkilatlandırma ve Destekleme Genel Müdürlüğü'ne
verilmiştir (Anonim, 2000).
Bakanlık tarafından 1991-1998 yılları arasında “Yaygın Çiftçi
Eğitim Projesi (I.YAYÇEP)” adı altında kırsal alanda yaşayanlara
başta bitkisel ve hayvansal üretim konuları olmak üzere yayım
hizmeti vermek amacıyla TRT kanallarında yayınlanmak üzere eğitim
filmleri hazırlanmıştır. Daha sonra 2000 yılında II.YAYÇEP adı
altında, I.YAYÇEP kapsamında yapılan eğitim filmleri güncelleştirilmiş,
bunun yanında yeni filmler de yapılmıştır (Anonim, 2004). Ancak
yapılan bir çalışmada, proje kapsamında kadınların programları
izlemeleri yönünde bir bilgilendirme ve yönlendirme faaliyetine
rastlanmamıştır (Gültekin,1995).
Dünyada kadınlara yönelik tarımsal yayım çalışmalarına önem verilmesi
ve Dünya Bankası başta olmak üzere, FAO (Food and Agriculture
Organization) ve IFAD
(Int. Fund for Agricultural Development) gibi uluslararası kuruluşların
bu çalışmaları desteklemesi Bakanlığın kadınlara yönelik tarımsal
yayım konusuna önem vermesine neden olmuştur (Anonim, 2000).
Kadınlara yönelik dış kaynaklı projelerin ilki Çorum-Çankırı
Kırsal Kalkınma Projesi (1982-1989) ile Erzurum Kırsal Kalkınma
Projesi (EKKP)'dir (1987-1989). Daha sonraki yıllarda Muş-Bingöl
(1989), ile Yozgat Kırsal Kalkınma Projesi (YKKP) (1990-1991)
uygulamaya konulmuştur. 1987 yılında FAO'nun desteği ile gerçekleşen
EKKP, ilk kez ağırlıklı olarak kadınlara yer vermiştir. EKKP'yi
izleyen Muş-Bingöl Projesi, kırsal kadını hedef grupları içinde
tanımlayan ilk projedir. Ancak hazırlık safhasında kadın konusunda
gösterilen ilgi ve çabalar uygulamada sadece eğitilmesi, aile
ve köy içindeki konumlarının değiştirilmesi ile sınırlı kalmıştır.
Tüm bunlara rağmen, kadın konusunun projede ele alınmış olması
da önemli bir olgudur (Anonim, 2000).
1990'lı yıllarda başlayan YKKP ise, entegre bir yaklaşım amaçlanarak
hazırlanmıştır. Bu yönüyle yetersizlikleri olmakla birlikte, Türkiye
için oldukça önemli yenilikler getirmiştir. YKKP'nin temel niteliği
“katılımcı köy kalkınma yaklaşımına” dayanmasıdır (Anonim, 2000).
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının kırsal alan kadınını “çiftçi”
olarak ele aldığı ilk proje, TYUAP II (İkinci Tarımsal Yayım Ve
Uygulamalı Araştırma Projesi) Projesi'dir. TYUAP II Pilot Projesi
esas olarak, 1984 yılında başlayan Birinci Tarımsal Yayım ve Uygulamalı
Araştırma Projesinin uygulaması için öngörülen 18 ilde tamamlanmasından
sonra, Dünya Bankası ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı arasında
yapılan ikinci bir anlaşma çerçevesinde uygulanan bir projedir.
Tarımsal yayım elemanları yanında “ev ekonomisti teknisyenleri”
de ilk kez klasik ev ekonomisi ve el sanatları eğitiminin dışına
çıkarak, tarımsal yayım konularında görev üstlenmişlerdir. Hazırlıklarına
1990 yılında başlanan projenin uygulanmasına 1992 yılında geçilmiş
ve 1997 yılında tamamlanmıştır (Anonim, 2000).
Ayrıca, Tarım ve Köyişleri Bakanlığına bağlı faaliyette bulunan
Kırsal Kalkınmada Kadın Dairesi Başkanlığı kadınlara yönelik tarımsal
yayım çalışmalarında bulunmaktadır (Anonim, 2000).
Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü'nün
Çalışmaları
Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, 25.10.1990 tarihinde
3670 sayılı kanunla Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'na bağlı
olarak kurulmuş ve 24.06.1991 tarihinde de Başbakanlığa bağlanmıştır.
Türkiye'deki kadın nüfusun eğitim seviyesini yükseltmek, sosyal,
kültürel ve siyasal yaşamdaki konumlarını güçlendirmek için tarım,
sanayi ve hizmetler sektöründe çalışan kadınların hak, fırsat
ve olanaklardan eşit biçimde yararlanmalarını sağlamak üzere çalışmalar
yürütmektedir. Ancak; Genel Müdürlüğün henüz kuruluş yasasının
bulunmaması faaliyetlerini etkin olarak yerine getirmesini engellemektedir
(Anonim, 1998).
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın Çalışmaları
Kırsal alan kadınına tarımsal üretimle ilgili hizmet götüren bir
diğer Bakanlık, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'dır. Bakanlığın iki
Genel Müdürlüğü; “Teşkilatlandırma Genel Müdürlüğü” ile “Küçük
Sanatlar ve Sanayi Bölgeleri ve Siteleri Genel Müdürlüğü” bu konuyla
ilgili çalışmalar yapmaktadır. Bakanlığın Teşkilatlandırma Genel
Müdürlüğü'ne bağlı Tarım Satış Kooperatifleri kadın çiftçi üye
sayısının artırılması, yönetimde kadınların görev almaları ve
kadınların eğitim kurslarına katılımlarının sağlanması için kadın
komiteleri oluşturmuştur (Anonim, 2000).
Üniversitelerin Çalışmaları
Ülkemizde kadının statüsünü yükseltmek, bilimsel araştırmalar
yapmak ve eğitim programları hazırlamak amacıyla; İstanbul, Marmara,
Ankara, Gazi, Çankaya, Atılım ve Orta Doğu Teknik, Ege, Gaziantep,
Mersin, Yüzüncü Yıl, Anadolu ve Çukurova Üniversitelerinde “Kadın
Araştırma ve Uygulama Merkezleri” kurulmuştur (Anonim, 1998).
Milli Eğitim Bakanlığı'nın Çalışmaları
Kırsal alana sürekli hizmet götüren bir diğer kamu kurumu Milli
Eğitim Bakanlığıdır. Bakanlık kırsal alana yönelik olarak yürüttüğü
halk eğitim kurslarında tarımsal konulara da önem vermektedir.
Özellikle ipek böceği yetiştiriciliği, silaj yapımı gibi hem kadınların
hem de erkeklerin birlikte katılabileceği kurslar düzenlenmektedir
(Anonim, 2000).
Sivil Toplum Örgütleri Tarafından Yürütülen Yayım Çalışmaları
Türk Kadınını Güçlendirme ve Tanıtma Vakfı'nın Çalışmaları
Türk Kadınını Güçlendirme ve Tanıtma Vakfı'nın kırsal alan kadınına
eğitim vermeyi amaçladığı en önemli projesi, Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı ile işbirliği halinde 1989 yılında FAO tarafından Giresun'da
başlatılan “Kadın-Arıcılık Projesi”dir. Projenin amacı, erkek
mesleği olarak gelişen arıcılığa kadınları özendirmek, kredi,
eğitim ve diğer destek sistemlerini sağlayarak özellikle yoksul
köylü kadınların üretim potansiyellerini ve gelirlerini artırmak
olarak belirlenmiştir. Projenin ikinci aşamasında ise, arı yetiştiriciliği
ile uğraşan kadınlar arasında bir kooperatif kurularak projenin
daha kalıcı ve sürekli olması amaçlanmıştır (Anonim, 2000).
Türk Kadınını Güçlendirme ve Tanıtma Vakfının Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı Teşkilatı ve
işbirliği ile “Modern Tavuk Yetiştiriciliği ve Üretim Metodları
Üzerine Köy Kadınlarının Eğitimi” isimli proje Antalya, Denizli,
Konya, Şanlıurfa, Van ve Rize illerinde birer köyde uygulanmıştır
(Anonim, 2000).
Türkiye Ziraat Odaları Birliği'nin Çalışmaları
Kırsal alan ile ilgili sivil örgütlenmelerden bir diğeri “Türkiye
Ziraat Odaları Birliği”dir. Kuruluşun amacı, tarımsal konularla
ilgili olarak kurulan il ziraat odalarının sorunlarına Birlik
düzeyinde çözüm aramaya çalışmaktadır. Birlik son yıllarda kırsal
alandaki kadını “çiftçi” olarak ele almayı amaçlayan programlar
geliştirmiştir. Bu kapsamda, Birliğe bağlı olarak “Kadın Çiftçi
Komitesi” kurulmuştur. Ancak bu komite şu ana kadar olumlu bir
gelişme kaydedememiştir (Anonim, 2000).
Türkiye'de Kadınlara Yönelik Yayım Çalışmalarındaki Eksiklikler
Şimdiye kadar uygulanan projeler incelendiğinde, Türkiye'de kırsal
alan kadınına yönelik olarak yapılan yayım çalışmalarından yararlanan
kadın sayısının oldukça yetersiz olduğu söylenebilir. Bu çalışmalardan
elde edilen deneyimler iyi kullanıldığı takdirde gelecekteki çalışmaların
başarılı bir şekilde yürütülmesine olanak sağlayabilir. Bu nedenle
kadınlara yönelik tarımsal yayım çalışmalarında yaşanan sorunlar
ve eksiklikler üzerinde durulmuş ve bunları somut olarak ortaya
koymak için 1992 yılında Tokat, İçel ve Nevşehir illerinde 327
kadının katıldığı “Kadın Çiftçiler Pilot Tarımsal Yayım Projesi”
örneği incelenmiştir. Buradan elde edilen bilgilerin bu alanda
yapılacak olan çalışmalara ışık tutması beklenmektedir.
TYUAP II kapsamında uygulanmaya konulan “Kadın Çiftçiler Pilot
Tarımsal Yayım Projesi” nin aksayan yönleri şu şekilde ifade edilebilir:
-Köylerin Seçimi: Köylerin seçiminde ulaşımın kolay olması ve
kursu verecek ziraat ve ev ekonomisi teknisyenlerinin köylerle
iyi ilişkiler içinde olması gibi konulara önem verilmiş, ancak
kadın çiftçilerin verilecek kurs konusunda istekli olup olmadığına
bakılmamıştır.
-Planlama: Projenin plan aşamasında özellikle tarımsal yayım
konularının seçiminde köylerin ya da çiftçi kadınların gereksinimleri,
istekleri, tercihleri, öncelikleri ve sosyo-ekonomik özellikleri
dikkate alınmamıştır. Örneğin, Nevşehir ili Avanos ilçesinde örtüaltı
sebzeciliği olarak belirlenen kurs programı, deneklerin maddi
olanaklarının yetersizliği yüzünden tarla sebzeciliğine çevrilmiştir.
-Projenin Uygulanması Esnası: Tarımsal yayım çalışmalarına katılacak
çiftçi kadınların seçiminde titiz davranılmamış, çiftçi kadın
olarak deneyim kazanmamış gençler ya da artık tarımsal faaliyetlere
aktif olarak katılmayan 50 yaş üzeri kadınlar kurslara katılmıştır.
Ayrıca kurs konularının belirlenmesinde yörenin tarımsal faaliyetleri
dikkate alınmamıştır. Örneğin bir yörede hayvancılık yapılmadığı
halde kadınlara süt sığırı yetiştiriciliği konusunda kurs verilmiştir.
-Yayımcıların Seçimi: Daha önceki projelerde olduğu gibi bu projede
de kadın çiftçilere verilecek tarımsal yayım çalışmalarını uygulayacak
eğitmenlerin seçiminde yine ev ekonomisti ve teknisyenler görevlendirilmiştir.
Çünkü projenin uygulandığı bölgelerin tarım teşkilatı bünyesinde
özellikle tarımsal yayım konusunda eğitim verecek kadın ziraat
mühendisi ve teknisyeni bulunmadığından, daha önce o bölgede çalışmalar
yapmış, ev ekonomisi teknisyenlerinden ve erkek köy grup teknisyenlerinden
ve ziraat teknisyenlerinden yararlanma yoluna gidilmiştir. Ev
ekonomisi teknisyenlerinin özel tarımsal uzmanlık bilgileri isteyen
konularda eğitici görev almaları, kurs konularının anlatımında
güçlük yaşamalarına neden olmuş ve kursiyerlerin de projeye bakış
açısını etkilemiştir.
-Projenin Uygulama Süresi: Projenin uygulama süresinin uzunluğu
projeye katılımlarda kopukluklara neden olmuştur.
-İzlenen Yöntem: Özellikle kurs konuları belli bir sıra ve neden
sonuç ilişkisi içinde ele alınamamıştır. Herkese aynı anda, aynı
düzeyde bilgi sunulamamıştır. Eğitim ortamında kursa katılanların
karşılıklı görüş ve düşüncelerini iletebilecekleri bir ortam oluşmamıştır.
Ayrıca kurslar kırsal alan kadınının en yoğun olduğu çalışma dönemlerinde
yapılmıştır. Kursların verileceği mekan önceden tespit edilmediği
için her köyde genelde önder çiftçi evlerinde toplanılmış bu durum
kurs konularının anlatımında yazılı ve görsel malzemelerin kullanımını
kısıtlamıştır.
-Yayımcıların Düzenli Ziyareti: Proje boyunca yayımcıların seçilen
köylere çeşitli nedenlerle sık sık ve düzenli olarak gidememesi
projenin başarısını olumsuz yönde etkilemiştir.
-İzleme ve Değerlendirme: Projede izleme ve değerlendirme işleminin
yapılması ve raporların hazırlanması planlanmış, fakat birkaç
rapordan sonra bu uygulamaya devam edilmemiştir. Bu durum Tarım
ve Köyişleri Bakanlığı'nın teşkilat yapısında, bu tür projelerin
etkili olarak yürütülmesini engelleyen planlama, uygulama, izleme
ve değerlendirme birimlerinde koordinasyon eksikliği olduğu izlenimi
uyandırmaktadır.
Sonuç ve Öneriler
Kırsal alan kadınına hizmet vermeyi amaçlayan çok sayıda kurum
ve kuruluşun bulunması arzu edilen bir durumdur ve kırsal alan
adına sevindiricidir. Ancak, Türkiye için bu girişimlerin yeterli
olduğunu ve olanların da etkin çalıştığını söylemek güçtür. Özellikle
hizmetlerden yararlananların toplam kırsal alandaki kadınlar içindeki
payı dikkate alındığında girişimlerin yetersizliği görülmektedir.
Genel olarak kırsal alan kadınlarına yönelik çalışmalarda dikkate
alınması gereken konular şu şekilde sıralanabilir:
-Kırsal alan kadınının özellikleri gözönünde bulundurularak kadının
çiftçi rolünü öne çıkaran tarımsal yayım projeleri planlanmalıdır,
-Tarımsal yayım çalışmalarında erkeklerin yanında tarımsal üretime
katılan kadınlar üzerinde de hedef grup olarak önemle durulmalıdır,
-Projelerin uygulama aşamasında; grup yöntemlerinde mevcut erkek
yayımcılardan, bireysel yöntemlerde ise kadın ziraat mühendislerinden
yararlanılması yoluna gidilmelidir,
-Tarımsal yayım çalışmalarına kadınların katılımını sağlamak
için tarımsal iş yoğunluğunun en az olduğu dönemler seçilmelidir,
-Çalışmaların kadınların sadece aile içi geleneksel rollerini
güçlendirici yönde sınırlı kalmayıp, kadınların ilgi duydukları
tarım ve tarım dışı konuları da kapsamalıdır,
-Çalışmalar üniversiteler, ilgili araştırma kuruluşları ve üretici
birliklerini de dikkate alan çeşitli gönüllü kuruluşlarla işbirliği
içinde yürütülmelidir. Bu çalışmaların ilgili kuruluşlarla işbirliği
içinde gerçekleştirilmesi daha büyük kitlelere ulaşmayı sağlayacaktır.
-Kırsal alan nüfusunun katılımını sağlayıcı yaklaşımlar üzerinde
durulmalıdır.
Belirtilen bu konulara dikkat edildiğinde, kadının tarımsal faaliyetlerdeki
etkinliğinin artırılması, çocuk bakımı, ev işleri ve beslenme
gibi bilinen özellikleri yanında çiftçilik özelliğinin de belirginleşmesi
sağlanabilir. Böylece kadın, içinde bulunduğu ailenin genel refah
seviyesinin artmasına katkıda bulunabilir.
Kaynaklar
ANONİM, 1998. Cumhuriyet'in 75.Yılında Türkiye'de Kadının Durumu.
T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü
Yayınları, Ankara.
ANONİM, 2000. Kırsal Alan Kadınının İstihdama Katılımı. T.C. Başbakanlık
Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara.
ANONİM, 2004. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Yayın Dairesi Bşk.
(http://www.tb-yayin.gov.tr )
DİE, 2004. Devlet İstatistik Enstitüsü. Kadın İstatistikleri (http://
www.die.gov.tr)
GÜLÇUBUK, B., 1999. Tarımsal Üretimde ve Kırsal Kalkınmadaki Kadının
Yeri ve Önemi. Tarım ve Köy Dergisi, sayı 125, sayfa:36-41, Ankara.
GÜLTEKİN,G., 1995. Televizyon Yolu ile Yaygın Çiftçi Eğitimi Projesi'ne
(YAYÇEP) Katılanların Projeden Beklentileri ve Programa İlişkin
Görüşleri. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halk
Eğitimi Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
ÖZÇATALBAŞ, O., 1995. Kırsal Alanda Kadının Rolünün Geliştirilmesinde
Tarımsal Yayım ve Türkiye. Anahtar, sayı:79, sayfa:16, Ankara.
ÖZÇATALBAŞ, O., 1999. Kırsal Alanda Kadın ve Kalkınmadaki Rolü.
Tarım ve Mühendislik Dergisi, sayı:60, sayfa: 41-47, Ankara.
SWANSON, B.E., B.J.FARMER, R.BAHAL, 1990. The Current Status of
Agricultural Extension Worldwide. Global Consultation on Agricultural
Extension. 4-8 Dec. 1989.Rome-Italy.s43-76.
|