TARIM POLÝTÝKALARINDA MEVCUT DURUM 3

Üretici Birlikleri Yasasý'nýn çýkarýlmasý

"Üretici Birlikleri"nden beklenen, tarýmsal üretimin geliþmesini saðlamak, bu amaçla teknik ve ekonomik yönden üreticilere rehberlik yapmak, ürün fiyatlarýnýn oluþmasýnda etkili olmak, üreticilere girdi temin etmek, üyelerine eðitim ve yayým hizmeti götürmek, ürünlerin deðerlendirilmesi ve pazarlanmasý konularýnda üyeler arasýnda dayanýþma saðlamak, üreticinin haklarýný korumak üzere iç ve dýþ pazarlarda kalite standardý ve maliyet açýsýndan rekabet gücü yüksek üretim hedefinin gerçekleþtirilmesine katkýda bulunmak, gerekli araþtýrma ve ýslah çalýþmalarý yapmak, gerektiðinde ulusal ve uluslararasý düzeyde ilgili kuruluþlarla iþbirliði yapmaktýr.

Tarým Satýþ Kooperatifleri Birlikleri yönetimlerinin özerkleþtirilmesi, tesislerinin þirketleþmesi, kooperatifçilik iþlevlerinin güçlendirilmesi ile ilgili yasal düzenlemenin tamamlanmasý, Tarým Satýþ Kooperatifleri Birlikleri'nin (TSKB) yönetimleri özerkleþtirilerek ortaklarýna daha iyi hizmet verebilmeleri, kooperatifçilik hizmetlerini daha etkin bir þekilde yerine getirebilmeleri ve kendilerine ait iþletme ve tesislerinin þirketleþmesi amacýyla sorumlu kuruluþ olan Sanayi ve Ticaret Bakanlýðý tarafýndan yeni bir "Tarým Satýþ Kooperatifleri ve Birlikleri Kanun Taslaðý" hazýrlanmýþtýr.

Kanun taslaðýnýn TSKB'lerin belirtilen amaca uygun ve özerk olarak faaliyette bulunmalarýný teminen gerekli düzenlemelerin yapýlarak taslaða son þeklinin verilmesi ve kanunlaþtýrýlmasý özel önem arz etmektedir. Ürün Borsalarýnýn geliþtirilmesi ve Ýzmir Vadeli Ýþlemler Borsasý ile ilgili yasal sorunlarýn çözümlenmesi, Destekleme alýmlarýnýn devlet bütçesi üzerindeki yükünün azaltýlmasý ve piyasada iç ve dýþ ticarete olumsuz etki yapan fiyat müdahaleleri yerine, bu konudaki politikalarýn gerek GATT ve AT kurallarýna gerekse bilimsel verilere ve hedeflere uygun hale getirilmesi amacýyla bir politika çalýþmasý ve teknik yardým bileþeni de olan ve serbest fiyat mekanizmasýnýn iþlemesinde oynadýklarý rol açýsýndan gerekli spot ve vadeli iþlem borsalarýnýn fiziksel yatýrým ihtiyaçlarýný da içeren, "Tarým Ürünü Borsalarýnýn Geliþtirilmesi Projesi" Sanayi ve Ticaret Bakanlýðý koordinatörlüðünde yürütülmektedir.

Sulama ücretlerinin tesbit ve tahsilinde ortaya çýkan aksaklýklarýn giderilmesi, Belirlenen ücret tarifesinin tahsilatý, DSÝ Bölge Müdürlüklerinde görevli Maliye Bakanlýðý'na baðlý Saymanlýk Müdürlükleri'nce yapýlmaktadýr. Ancak, 6200 sayýlý Kanunun 32. maddesi gereðince bir defaya mahsus yüzde 10 gecikme zammý uygulanabildiðinden, tahakkuk eden bedellerin tahsilat oraný da düþük gerçekleþmektedir. Bu nedenlerle yatýrýmlarýn geri ödenmesine esas yýllýk yatýrým ücret tarifesinin güncelleþtirilmesini, yýllýk iþletme-bakým masraflarýnýn tamamýnýn tahakkuka baðlanmasý ile ücret tarifesinin daha gerçekçi baza oturtulmasýný ve ücretlerin tahsilatýyla ilgili aksaklýklarýn giderilmesini temin etmek üzere 6200 sayýlý Kanunun ilgili maddelerinin yeniden düzenlenmesi gerekli görülmektedir.

Arazi Toplulaþtýrma Yasasý'nýn çýkarýlmasý

Sulama þebekesi götürülmesi planlanan alanlarda tarým arazilerinin parçalanmýþ olmasý, proje maliyetlerinin yükselmesine ve tarýmsal faaliyetlerde girdi maliyetlerinin artmasýna neden olmaktadýr. Bu nedenle, tarým arazilerinde özellikle sulama projesi uygulanacak alanlarda verim artýþý saðlanmasýna yönelik olarak arazi toplulaþtýrmasýna gidilmesine gerek duyulmaktadýr.

Bu hizmetin eþitlik ilkesine dayalý olarak ülke genelinde tek bir esas ve kapsamlý bir uygulama programý dahilinde hýzlandýrýlarak, gerçekleþtirilmesi amacýyla arazi toplulaþtýrma faliyetleriyle ilgili mevzuat incelenerek yaptýrým gücü olan "Arazi Toplulaþtýrma Yasasý'nýn" çýkarýlmasý saðlanmalýdýr. Doðal afetler nedeniyle kamu tarafýndan aktarýlan ancak amacýna ulaþmayan kaynaklarýn daha rasyonel þekilde kullanýlmasý, ayrýca üreticilerin meydana gelen zararlara karþý korunmasý amacýyla Tarým Ürünleri Sigortasý Yasasý'nýn çýkarýlmasý, Tarýmda Yeniden Yapýlanma Aksiyon Planý çerçevesinde çeþitli kuruluþlarýn temsilcilerinden oluþan çalýþma grubu "Tarým Ürünleri Sigortasý" konusu üzerinde çalýþmalarýný tamamlamýþ olup, rapor Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðýna sunulmuþtur.

Yakýn bir gelecekte bununla ilgili Kanun Tasarýsý Hazine Müsteþarlýðý tarafýndan kuruluþlarýn görüþlerine sunulacaktýr. Politikanýn temel amaçlarý üreticilere varolan riskler karþýsýnda yeterli düzeyde bir gelir garantisi temin etmek ve tarým sektörünün, gerek tarýmsal sigortalarla yönlendirilmesi ve gerekse bunun diðer politikalarla iliþkilendirilerek, saðlýklý bir þekilde geliþmesini saðlamak þeklinde ifade edilebilir.

1380 Sayýlý Su Ürünleri Kanunu'nun günün þartlarýna göre güncelleþtirilmesi; 1380 Sayýlý Su Ürünleri Kanunu ; avcýlýk yoluyla elde edilecek üretimin düzenlenmesi , istihsal sahalarýnýn kýsa ve uzun süreli kiralanmasý , yasaklamalar ve cezai hükümleri kapsamakta ve yetiþtiriciliðe iliþkin detay hükümler bulunmamaktadýr. Bu nedenle de mevcut problemlerin çözümünde yeterli olamamaktadýr.

Bu konuda geliþtirilerek ilgili Bakanlýklarýn görüþlerine sunulmuþ olan Kanun Deðiþiklik Taslaðý'nýn çýkartýlmasý gereklidir. Þeker Kanunu'nun çýkarýlmasý, Türkiye'de þeker rejimini düzenleyen 22 Haziran 1956 tarih ve 6757 Sayýlý Þeker Kanunu'nun bazý maddeleri, zaman içinde özellikle Ýktisadi Devlet Teþekkülleri ve Kamu Ýktisadi Kuruluþlarýnýn yeniden yapýlanmalarýna iliþkin yasal düzenlemeler ile geçerliliðini yitirmiþtir. VII.

Beþ Yýllýk Kalkýnma Planý'nýn Tarýmsal Politikalarla Ýlgili Yapýsal Deðiþim Projesin kapsamýnda sorumlu kuruluþ olan Sanayi ve Ticaret Bakanlýðý tarafýndan hazýrlanan Þeker Kanunu tasarýsýnda Ortak Tarým Politikasý, GATT ve diðer uluslararasý taahhütlerimizle uyum saðlanmasý, özelleþtirme aþamasýnda ise sektörün iç piyasada rekabet kurallarýna göre yönlendirilmesi ve iç talebe uyumlu bir üretim saðlanmasý amaçlanarak yeni bir piyasa düzeni getirilmeye çalýþýlmaktadýr.

Gýdalarýn üretimi, tüketimi ve denetlenmesine dair 560 sayýlý KHK'nýn yasalaþmasý ve ilgili yönetmeliklerin tamamlanarak uygulamaya alýnmasý, VII. Beþ Yýllýk Kalkýnma Planý'nýn Sanayileþme Yaklaþýmý Projesi kapsamýnda sorumlu kuruluþ olan Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðý tarafýndan hazýrlanan 560 Sayýlý Kanun Hükmünde Karanamenin yasalaþmasý hususu halen TBMM gündemindedir.

ÇALIÞMALAR Ürün bazýnda nispi fiyat iliþkileri (pariteler) ve yurtiçi-yurtdýþý talep ile fiyatlarýn geliþimini esas alan bir çalýþmanýn Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðý tarafýndan yapýlmasý, Doðrudan gelir desteði sistemine orta/uzun vadede geçiþ saðlanmasýný teminen, kayýt sisteminin temelini oluþturmak ve sistemin uygulama esaslarýný tesbit etmek üzere bir çalýþmanýn Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðý tarafýndan sürdürülmesi ve Dünya Bankasý gibi kuruluþlarýn uzman desteðinden faydalanýlmasý gerekmektedir.


BU HABERLE ÝLGÝLÝ DÝÐER GELÝÞMELER

Haber listemize üye olup tarým sektöründeki haberlere, geliþtirici herkese açýk tartýþma platfomlarýna katýlabilirsiniz.
.
Mail adresinizi sol aþaðýya yazýn ve "Listeye Gir" butonuna týklayýn.
Karþýnýza gelecek sayfadaki formu eksiksiz doldurun.

Powered by ListBot

GÜNDEMDE NE VAR?
>> Makinayla pamuk hasatýna ülke olarak hazýr mýyýz?
>> Tarýmsal mekanizasyon ulusal kongreleri ile ilgili öneriler
>> Tarým politikalarýnda mevcut durum-3
>> Tarýmsal ürünlerin pazarlanmasý gerekiyor
>> Sek Süt'ten üreticiye destek





ANA SAYFAYA DÖN



 

 
 
Copyright©1996-2000 Cine-Tarým A.Þ. Her hakký saklýdýr. Cine-Tarým A.Þ.'nin yazýlý izni olmaksýzýn hiçbir yazýlý ve görsel malzeme kýsmen ya da bütünüyle kullanýlamaz.